استراتژیهای رسانهای در پدافند مردم محور |
کد مقاله : 1057-CWNSC-FULL (R6) |
نویسندگان |
جمشید خلیلی *1، علیرضا شفیعی2 1سازمان صدا و سیما 2دانشگاه فارابی |
چکیده مقاله |
هدف و زمینه: پدافند مردممحور در واقع تقویت انسجام اجتماعی، اعتماد عمومی و امید اجتماعی است. چنانچه امید اجتماعی تقویت شود تابآوری اجتماعی بالا خواهد رفت و همین تابآوری در مواقع بحرانی به کمک سیستم خواهد آمد و آن را از گردنههای سخت عبور خواهد داد. هدف اصلی این پژوهش تدوین استراتژیهای مناسب رسانهای پدافند مردممحور برای صیانت از مردم در برابر تهدیدات اجتماعی است. چراکه غفلت از شناخت تهدیدات، ظرفیتها و قابلیتهای شبکه های اجتماعی مجازی و به دنبال آن عدم بکارگیری اقدامات پدافند غیرعامل و استراتژی های مناسب رسانهای موجب غفلت و ناآگاهی از واقعیات صحنه و بروز غافلگیری و به خطا رفتن در فرآیند سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرای اقدامات پدافند مردم محور خواهد شد. روش شناسی: این مطالعه با بهرهگیری از روش دلفی، به بررسی دیدگاههای متخصصان و صاحبنظران در حوزه رسانه و علوم اجتماعی پرداخته است. بنابراین در این پژوهش، تلاش شده است تا با اجرای دقیق و گام به گام مراحل دلفی، یافتههای معتبری در زمینه استراتژیهای پدافند مردممحور به دست آید. برای این منظور، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 28 نفر از اساتید دانشگاه و صاحبنظران حوزه رسانه و علوم اجتماعی انتخاب شدند. یافته ها و نتایج: در یک جمعبندی نهایی میتوان به این نتیجه رسید که برای دستیابی به هدف والای حفظ و صیانت از مردم، بهره برداری از راهبردهای سکوت، کوچک نمایی، صبر، جهاد تبیین، واقع نمایی، عادی سازی، آرامسازی، اقناع سازی، استراتژی فعال و فوق فعال در مواجهه با بحران، بازآرایی و بازداندگی کارساز خواهد بود. |
کلیدواژه ها |
پدافند مردممحور، تهدیدات اجتماعی، استراتژی رسانهای |
وضعیت: پذیرفته شده |