استراتژی‌های رسانه‌ای در پدافند مردم محور
کد مقاله : 1057-CWNSC-FULL (R6)
نویسندگان
جمشید خلیلی *1، علیرضا شفیعی2
1سازمان صدا و سیما
2دانشگاه فارابی
چکیده مقاله
هدف و زمینه: پدافند مردم‌محور در واقع تقویت انسجام اجتماعی، اعتماد عمومی و امید اجتماعی است. چنانچه امید اجتماعی تقویت شود تاب‌آوری اجتماعی بالا خواهد رفت و همین تاب‌آوری در مواقع بحرانی به کمک سیستم خواهد آمد و آن را از گردنه‌های سخت عبور خواهد داد. هدف اصلی این پژوهش تدوین استراتژی‌های مناسب رسانه‌ای پدافند مردم‌محور برای صیانت از مردم در برابر تهدیدات اجتماعی است. چراکه غفلت از شناخت تهدیدات، ظرفیتها و قابلیتهای شبکه های اجتماعی مجازی و به دنبال آن عدم بکارگیری اقدامات پدافند غیرعامل و استراتژی های مناسب رسانه‌ای موجب غفلت و ناآگاهی از واقعیات صحنه و بروز غافلگیری و به خطا رفتن در فرآیند سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرای اقدامات پدافند مردم محور خواهد شد.
روش شناسی: این مطالعه با بهره‌گیری از روش دلفی، به بررسی دیدگاه‌های متخصصان و صاحب‌نظران در حوزه رسانه و علوم اجتماعی پرداخته است. بنابراین در این پژوهش، تلاش شده است تا با اجرای دقیق و گام به گام مراحل دلفی، یافته‌های معتبری در زمینه استراتژی‌های پدافند مردم‌محور به دست آید. برای این منظور، با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، 28 نفر از اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران حوزه رسانه و علوم اجتماعی انتخاب شدند.
یافته ها و نتایج: در یک جمع‌بندی نهایی می‌توان به این نتیجه رسید که برای دستیابی به هدف والای حفظ و صیانت از مردم، بهره برداری از راهبردهای سکوت، کوچک نمایی، صبر، جهاد تبیین، واقع نمایی، عادی سازی، آرام‌سازی، اقناع سازی، استراتژی فعال و فوق فعال در مواجهه با بحران، بازآرایی و بازداندگی کارساز خواهد بود.
کلیدواژه ها
پدافند مردم‌محور، تهدیدات اجتماعی، استراتژی رسانه‌ای
وضعیت: پذیرفته شده