تحلیل زباشناختی و نشانه شناسی فرآیندهای اقناعی در بیلبوردهای تبلیغاتی |
کد مقاله : 1121-CWNSC-FULL (R2) |
نویسندگان |
سلمان بهادران باغبادرانی * دانشجوی دکترا
دانشگاه فردوسی مشهد |
چکیده مقاله |
هدف این مقاله بررسی فرآیندهای اقناعی به کار رفته در بیلبوردهای تبلیغاتی بر اساس اجزا متنی و غیر متنی در این بیلبوردها است. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع تحلیل کیفی و بر مبنای اصول زبانشناسی شناختی و نشانه شناسی شناختی است. در این پژوهش سه بیلبورد تبلیغاتی و آموزشی به روش انتخاب هدفمند از سطح شهر مشهد انتخاب و نشانههای زبانی و غیر زبانی آنها بررسی شد. نگارنده در این پژوهش به بررسی تاثیر فرآیندهای اقناعی اجزا به کار رفته در این بیلبوردها پرداخته است. یافتهها نشان داد که استعارههای مفهومی و تصویری، نمادهای آشنا، نوع و اندازه فونت و عبارات طنزآمیز بر نگرشهای مخاطبان تأثیر میگذارند. این ابزارها با انواع تاثیرات شناختی مانند تداعی خطر، ارجاع به منابع معتبر و بازیابی اطلاعات از پیش ذخیره شده در ذهن به صورت هشیار و ناهشیار به فرآیند اقناع کمک میکنند. همچنین تلفیق عناصر مختلف بصری مانند رنگها و اشکال آشنا مثل تصویر قلب با پیامهای آموزشی، باعث افزایش تاثیرات اقناعی و موجب تأثیر بر لایههای ناخودآگاه ذهن مخاطب میشوند. نتیجهگیری این مقاله تأکید بر اهمیت ارائه آموزشهای شهروندی از طریق بیلبوردهای شهری به عنوان یک استراتژی مؤثر در افزایش فرهنگ عمومی و توسعه جامعه است. این پژوهش به درک عمیقتری از تأثیر نمادها و ابزارهای زبانی در تغییر رفتار انسانی میانجامد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل زبانشناختی، تحلیل نشانه شناسی، استعارههای تصویری، نگرشهای ناهشیار، اقناع |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |