تبیین نقش نهادهای متولی تربیت و آموزش در مقابله با تهدیدات جنگ‌شناختی
کد مقاله : 1160-CWNSC-FULL (R1)
نویسندگان
سیمین حیدری *1، پوریا حاجی باباعلی2
1دبیر آموزش و پرورش
2نظامی
چکیده مقاله
یکی از بهترین راه‌کار‌های مقابله با تهدیدات جنگ‌شناختی، ارتقاء سطح بینش و آگاهی در میان قشر خاکستری جامعه و افزایش هوشیاری عمومی است؛ چرایی و چگونگی ایفای نقش تربیتی و آموزشی در جنگ‌شناختی در سازمان آموزش‌وپرورش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین متولیان این مهم در جامعه، هدف اصلی این پژوهش می‌باشد.
لازمه پاسخ سریع و کارآمد به تهدیدات جنگ‌شناختی در بستر تربیت و آموزش؛ هوشیاری، تحلیل اهداف و راه‌کارهای دشمن می‌باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است.
پژوهش حاضر از نوع کاربردی توسعه‌ای با رویکرد آمیخته به روش توصیفی انجام شده است.
از یافته‌ها و نتایج تحلیل‌های این پژوهش می‌توان به چرایی مقابله با تهدیدات جنگ‌شناختی توسط متولیان امر تربیت و آموزش، چگونگی بهره‌برداری سازمان آموزش‌و‌پرورش از قدرت اطلاعات و داده‌ها، توسعه بسترها و ابزارهای آموزشی، نوآوری‌های فناورانه، بهره‌گیری از کادر مجرب و دوره‌دیده جنگ شناختی به‌عنوان افسران خط مقدم این حوزه اشاره نمود.
نتیجه تبیین نقش تربیتی و آموزشی نهادهای دولتی همچون سازمان آموزش‌و‌پرورش به‌عنوان یک سپر حفاظتی در مقابله با تهدیدات جنگ‌شناختی؛ که با ایجاد و تقویت تفکر انتقادی، افزایش آگاهی عمومی، افزایش مهارت‌های تحلیلی دانش‌آموزان، تقویت روحیه مقاومت آن‌ها را در شناسایی اطلاعات نادرست، توطئه‌ها و فریب‌های رسانه‌ای یاری نموده، باعث تقویت انسجام ملی، کاهش آسیب‌پذیری و ارتقاء تاب‌آوری امنیت ملی در جنگ‌شناختی می‌شود.
کلیدواژه ها
جنگ‌شناختی، تربیت و آموزش، آموزش‌وپرورش، قشر خاکستری
وضعیت: پذیرفته شده