نقش حکمرانی فضای مجازی و آموزش در تاب آوری جوامع در برابر جنگ شناختی استکبار جهانی |
کد مقاله : 1169-CWNSC-FULL (R4) |
نویسندگان |
سیدعلی بهرامی دامنه، محمد کسری اللهیاری * دانشجو |
چکیده مقاله |
جنگشناختی به معنای انسداد مسیر کسب آگاهی صحیح و اختلال در سیستم محاسباتی جامعه هدف است. این نوع جنگ باورها، ارزشها، هنجارها و کنشهای جامعه هدف را تحتتأثیر قرار میدهد. باتوجه به دسترسی نابرابر جوامع به ابزارهای رسانهای برخی جوامع در مقابل جریان استکبار جهانی آسیبپذیر هستند. هدف این پژوهش، بررسی و ارائه راهکار در دو محور حکمرانی فضای مجازی و آموزش جهت افزایش تابآوری در مقابل این تهاجم است؛ با تحلیل وضع موجود و بررسی روش هایی که تا کنون در این زمینه اتخاذ شده اند و بیانات نخبگان به ارائه راهکار می پردازد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با رویکرد کیفی-تحلیلی انجام شده است. دادهها از طریق مطالعات کتابخانهای، بررسی اسناد راهبردی و تجربه کشورهای مختلف گردآوری شده و با روش تحلیل محتوای کیفی مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. یکی از محور های مؤثر در این زمینه قانونمندسازی فضای مجازی است که این مهم نیاز به تدقیق و بررسی تجربه دیگر کشور ها و نظر نخبگان دارد که در این پژوهش به آن پرداخته خواهد شد. دیگر محور مؤثر، تحکیم ارزشها در نظام آموزشی و افزایش سواد رسانه ای در جامعه است که افزایش توانمندی آموزشی در این دو محور، سیستم محاسباتی و گزینشی جامعه را در تحلیل درست اطلاعات توانمند می سازد و در نتیجه تاب آوری را افزایش می دهد. جنگشناختی یک جنگ روشمند است و مقابله با آن نیز نیازمند راهکارهای ویژه است؛ با روشهای هوشمند در دو محور مذکور تأثیر بسیاری از حملات شناختی جریان استکبار قابلکنترل خواهد بود. |
کلیدواژه ها |
کلیدواژهها: جنگشناختی، تابآوری، استکبار جهانی، حکمرانی فضای مجازی، آموزش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |