الگو بازی جنگ سطح راهبردی جنگ شناختی |
کد مقاله : 1201-CWNSC-FULL (R1) |
نویسندگان |
پوریا حاجی باباعلی1، مرتضی سمیعی نسب *2 1نظامی 2دانشجوی دکتری دوره 32 دانشگاه عالی دفاع ملی |
چکیده مقاله |
بازیجنگ بهعنوان یک ابزار کارآمد در تحلیل و شبیهسازی سناریوهای نظامی و استراتژیک، نقش اساسی در آمادهسازی تصمیمگیران برای مواجهه با موقعیتهای پیچیده دارد. این رویکرد ابتدا در نیروهای نظامی برای آزمودن راهبردها و تاکتیکها مورد استفاده قرار گرفت، بهتدریج به حوزههای امنیتی و مدیریتی نیز گسترش یافته است. در عصر حاضر به لحاظ گستردگی حوزه اطلاعات و پیچیدگیهای نوین، تقابلات صرفاً محدود به میدان نبرد فیزیکی نبوده و ذهن، نگرش و شناخت جوامع و افراد را در سطوح راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی، صحنهی وسیعی از نبرد را تشکیل دادهاند، التزام به بازیجنگ شناختی، بهعنوان ابزاری نوین برای شبیهسازی و مطالعه تعاملات شناختی در منازعات، با هدف ارتقاء مهارتهای تصمیمسازان و تصمیمگیری بازیگران، امری ضروری است. این رویکرد با بررسی سناریوهای دشمن و تقویت مقاومت شناختی نیروهای خودی، یکی از مهمترین ابزارهای تصمیمسازی در حوزه دفاعی و امنیتی است. این پژوهش از نوع کاربردی، با رویکردی آمیخته و به روش توصیفی انجام شده است. در این پژوهش تلاش شده الگویی کاربردی برای طراحی و اجرای بازیجنگ در سطوح راهبردی جنگشناختی ارائه گردد. پژوهشگران با مطالعه کتب و مقالات مرتبط، مصاحبه با صاحبنظران و درنهایت توزیع پرسشنامه و اخذ بازخورد از جامعه آماری؛ ابعاد، مؤلفهها و شاخص-هایی در زمینه موضوع پژوهش ارائه نمودهاند. درنتیجه طراحی الگو میتوان به تحلیل و شبیهسازی رفتار دشمن، توسعه استراتژیهای نوین، پیشبینی سناریوهای مختلف، بهبود هماهنگی میان تصمیمگیران و توسعه توانمندیهای ذهنی و اطلاعاتی مدیران و مسئولین سطح بالای جامعه و مقابله مؤثر با سناریوها و تهدیدات شناختی دشمن در سطح راهبردی امیدوار بود. |
کلیدواژه ها |
بازی جنگ، سطح راهبردی، جنگ شناختی، تصمیم سازی، تصمیم گیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |