تحلیل جنگ شناختی بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال در اغتشاشات 1401 در اینستاگرام (مورد مطالعه 25 شهریور تا 30 آبان)
کد مقاله : 1241-CWNSC-FULL (R2)
نویسندگان
احمد داوری *، محسن گندمی، علی دولت آبادی
ندارد
چکیده مقاله
رسانه را می‌توان به‌عنوان یکی از اثرگذارترین مراجع فکری در میان جوامع معاصر دانست. این مرجع فکری همچنین می‌تواند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین، و بلکه مؤثرترین، وسیله برای اثرگذاری بر افکار عمومی در جوامع مختلف شناخته شود. در اثر نفوذ و سیطره رسانه‌ها و اثرگذاری بی‌مثال آن بر افکار عمومی، دولت‌ها و حکومت‌ها نیز از این اثرگذاری غافل نبوده‌اند و از آن برای رسیدن به اهداف موردنظر خود بهره جسته‌اند که بخشی از آن اهداف در مورد هدایت و جهت‌دهی به افکار عمومی دیگر کشورها در راستای جنگ شناختی و جنگ نرم می‌باشد. ناآرامی‌ها و اعتراضات سال 1401 به دلیل فوت مشکوک خانم امینی بهانه و دستاویز مناسبی برای پرداخت هر چه‌بهتر محتوا متناسب با اهداف رسانه‌ای این شبکه‌ها بوده است. برای روشن‌تر شدن مسیر طی شده توسط این شبکه‌ها در زمینة شیوه های مورداستفاده در اغتشاشات، دو شبکه خبری بی‌بی‌سی فارسی (وابسته به حکومت انگلستان) و ایران اینترنشنال (وابسته به خاندان سعودی) برگزیده شده‌اند و ازآن‌رو که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی آسان‌تر و همه‌جایی تر از شبکه‌های ماهواره‌ای است؛ صفحات این دو شبکه در شبکه اجتماعی اینستاگرام مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این تحقیق با روش تحلیل مضمون مورد تحلیل کیفی به این نتیجه رسیدیم که این دو شبکه با زیرسؤال‌بردن اعتبار صداوسیما سعی کردند در بازه حساس اغتشاشات مرجعیت خبری را از رسانه ملی سلب کنند و همچنین دراین‌بین با مضامینی همانند دروغگویی صداوسیما، بی‌طرف نبودن رسانه ملی، سرکوب معترضان، کشتار معترضان و... سعی در ایجاد نا امنی در سراسر ایران داشتند.
کلیدواژه ها
جنگ شناختی، جنگ رسانه‌ای، اغتشاشات، اغتشاشات 1401، جنگ نرم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی