بررسی نقش جذابیت‌های بصری بازی‌های ویدیویی در جنگ شناختی
کد مقاله : 1303-CWNSC-FULL (R3)
نویسندگان
سیدرحیم هاشمی کروئی *
بسیج مستضعفین
چکیده مقاله
بازی‌های ویدیویی به عنوان یکی از مؤثرترین رسانه‌های عصر دیجیتال، با ترکیب عناصر هنری، فناوری و روایت‌پردازی تعاملی، به ابزاری قدرتمند در شکل‌دهی به ادراک و رفتار مخاطبان تبدیل شده‌اند. این پژوهش با تمرکز بر «جنگ شناختی» به بررسی نقش جذابیت‌های بصری بازی‌های ویدیویی در مهندسی ذهن و القای ایدئولوژی‌های سیاسی-نظامی می‌پردازد. اما شیوه‌ی تاثیر شناختی بازی‌های ویدیویی از طریق ویژگی‌های بصری چیست؟ سازوکار جعل هویت‌های جایگزین در بازی‌ها چگونه است؟ هدف اصلی این پژوهش واکاوی مهم‌ترین دیدگاه‌ها و چالش‌های رایج در باب تاثیر شناختی عناصر بصری در بازی‌های ویدیویی است. مقاله‌ی حاضر با مرور ادبیات و مطالعات کتابخانه‌ای و گردآوری داده‌ها، به روش تحلیلی-توصیفی، چارچوب‌های مفهومی موجود را مورد بررسی قرار داده و پیشنهاداتی ارائه می‌دهد. یافته‌ها نشان می‌دهد ویژگی‌های بصری/نمایشی در مواجهه با شخصیت‌های بازی‌ها به نسبت ویژگی‌های تفسیری اثرگذارتر هستند. بازی‌های ویدیویی، به واسطه خلق محیط‌های مجازی تعاملی و تحریک‌کننده با استفاده از عناصر زیبایی‌شناختی در طراحی بازی‌ها و ایجاد «توهم صمیمیت» میان بازیکن و شخصیت‌های مجازی، زمینه‌ساز تغییر رفتار و تقویت شناخت پایه‌ای می‌شوند. به کارگیری این عناصر بصری به عنوان ابزارهای نفوذ غیرمستقیم در جنگ شناختی، با ثبت تصورات ذهنی (اداراکات) موجب ایجاد تجربه‌های ذهنی عمیق و تاثیرگذار بر روی بازیکنان می‌شود.
کلیدواژه ها
جذابیت بصری، بازی ویدیویی، جنگ شناختی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی