جنگ سایبر شناختی در بازیهای رایانهای : مطالعه موردی بازی "انقلاب ۱۹۷۹: جمعه سیاه" |
کد مقاله : 1315-CWNSC-FULL (R2) |
نویسندگان |
مهدی حق وردی طاقانکی * دانشجو |
چکیده مقاله |
در عصر فراگیر ارتباطات و تحولات فناورانه، جنگ شناختی جایگاهی بیبدیل در فرایند تاثیرگذاری و تسلط بر اذهان، نگرشها و رفتارها یافته است. در این میان ظرفیتهای بیکران فضای سایبر و رسانههای دیجیتال، بازیهای دیجیتالی به مثابه رسانهای تعاملی و جذاب، نقشی فزاینده در القای انگارههای ایدئولوژیک ایفا میکنند. پژوهش حاضر ابتدا به مفهوم جنگشناختی پرداخته است و سپس با هدف تحلیل بازنمایی تحریفشده انقلاب اسلامی ایران، در بازی رایانهای "انقلاب ۱۹۷۹: جمعه سیاه" به روش نشانهشناسی جان فیسک، به بررسی دقیق رمزگانهای اجتماعی، فنی و ایدئولوژیک این بازی پرداخته است. یافتههای پژوهش آشکار میسازد که بازی مذکور، با بهرهگیری از روایتی به ظاهر مستندنما با تکیه بر تکنیکهای رمزگذاری چندلایه، تصویری مغایر با حقیقت تاریخی انقلاب اسلامی ارائه کرده است؛ تصویری که در آن، انقلابیون مذهبی بهسان نیروهایی خشن ترسیم شده و هویت اسلامی انقلاب به حاشیه رانده شده است. حذف آگاهانه نمادهای دینی، برجستهسازی چهرههای خاکستری و تحریف نمادین فضاها و شخصیتهای تاریخی، از جمله راهبردهای بهکاررفته در این بازی برای القای پیامهای پنهان و به مثابه سلاح شناختی به منظور تاثیر بر اذهان و باور بازیکنان ایفا نقش میکند. این مطالعه، ضمن تبیین ابعاد کمتر کاوششده جنگ سایبرشناختی در حوزه بازیهای دیجیتال، بر اهمیت بازشناسی انتقادی این رسانههای نوین و پرمخاطب تأکید دارد. یافتههای این پژوهش، گامی در جهت پر کردن شکاف مطالعاتی موجود در تحلیلهای شناختی رسانههای تعاملی و ارائه تصویری شفافتر از چالشهای پیشرو در عرصه نبردهای شناختی عصر حاضر بهشمار میآید. |
کلیدواژه ها |
جنگ شناختی، بازیهای رایانه ای، انقلاب اسلامی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |